Ενστάσεις και απαντήσεις για το ρεπορτάζ με τα σαμαράκια


Άρθρα του auto τρίτη του 2006 - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ : Ενστάσεις και απαντήσεις για το ρεπορτάζ με τα σαμαράκια - Επιστολές
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ : Ενστάσεις και απαντήσεις για το ρεπορτάζ με τα σαμαράκια
Αναρωτιέται κανείς, τελικά τα σαμαράκια προστατεύουν τους πεζούς, τους δημότες, τα παιδιά μας, ή αποτελούν… "προστασία" των δήμων έναντι της διερχόμενης κίνησης, με τη… "νυχτερινή" έννοια του όρου;


Πολύ μεγάλο ντόρο προκάλεσε η έρευνα του Auto Τρίτη για τα σαμαράκια που δημοσιεύτηκε στο τεύχος 9/2006. Με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ήρθε η ανταπόκριση στο θέμα με τα σαμαράκια, τόσο από τα ΜΜΕ (κυρίως τηλεόραση και ραδιόφωνο), όσο και από τους αναγνώστες μας. Εσάς που με τις επιστολές σας, τα e-mail σας και τα τηλεφωνήματά σας εκφράσατε την άποψή σας και προσθέσατε τη γνώμη σας. Με αφορμή την επιστολή των αναγνωστών μας, κ. Γιώργου και κας Φλώρας Παπαθανασίου από την Εκάλη, που προβάλλουν τις ενστάσεις τους για το ρεπορτάζ, επανερχόμαστε στο θέμα απαντώντας στα ερωτήματα που τίθενται και εκφράζουμε την άποψή μας στο κατά πόσο τα σαμαράκια παρέχουν τελικά κάποιου είδους προστασία.
“Λυπούμαι να παρατηρήσω, ότι ο συντάκτης σας του σχετικού άρθρου αντιμετωπίζει το θέμα με εμπάθεια, που δε συνάδει με τη σοβαρότητα του περιοδικού σας, την οποία έχω διαπιστώσει. Έχω, λοιπόν, τις ακόλουθες ενστάσεις: Σε γενικές γραμμές, οι δήμοι τοποθετούν τα σαμαράκια σε σχολεία, εκκλησίες, νοσοκομεία και δρόμους όπου, εξαιτίας της μικρής τους σπουδαιότητας, κυκλοφορούν πεζοί και αυτό μετά από επίμονη αίτηση των κατοίκων των περιοχών αυτών. Αν νομίζετε πως έχουν άδικο, προφανώς πιστεύετε, πως οι ζωές των παιδιών, ασθενών και πεζών έχουν μικρή αξία.”
Αuto Τρίτη: Δεδομένου πως οι δρόμοι με σαμαράκια ξεπερνούν στην Αθήνα -τουλάχιστον κατά πολύ- αυτούς στους οποίους βρίσκονται σχολεία, εκκλησίες και νοσοκομεία, οι δήμοι λειτουργούν και με άλλα κριτήρια, πέραν της ασφάλειας των χρηστών των χώρων αυτών. Δεν είναι λίγες οι φορές, που οι κάτοικοι ενοχλούνται από την αυξημένη κίνηση έξω από τα σπίτια τους και, επικαλούμενοι την ασφάλειά τους, ζητούν από τους δήμους τα σαμαράκια, για να αποτρέψουν την κυκλοφορία έξω από τις πόρτες τους. Για να τοποθετηθούν σαμαράκια στο δρόμο, η ύπαρξη ενός σχολείου ή μιας εκκλησίας (σε δρόμους με νοσοκομεία απαγορεύονται ρητώς, λόγω διέλευσης οχημάτων εκτάκτου ανάγκης) δεν είναι αρκετή. Υπάρχει σαφής νομοθεσία, η οποία δεν κρίνεται από εμάς. Την κατανόηση που δείχνετε εσείς σε αυτές τις περιπτώσεις -που η ασφάλεια είναι πρώτης σημασίας- την έχει εξασφαλίσει η νομοθεσία, που ζητά από τους δήμους να θέσουν σε λειτουργία όλα τα μέτρα ανάσχεσης ταχύτητας και, όταν αυτά αποτύχουν ή δεν είναι εφικτά, τότε μόνο να τοποθετήσουν σαμαράκια. Αντίθετα, οι δήμοι χρησιμοποιούν το λιγότερο αποτελεσματικό μέτρο για την "προστασία" των πεζών, τα σαμαράκια. Δηλαδή, πέραν της παρανομίας, στερούν από τους δημότες τους τις σωστές λύσεις για την προστασία τους.

“Τα σαμαράκια δεν είναι καθόλου φθηνή λύση. Σας πληροφορώ ότι, τα σαμαράκια ύψους 5 εκ., που επιτρέπουν ταχύτητα 40 χλμ./ώρα και δεν προκαλούν καμία βλάβη στα αυτοκίνητα, κοστίζουν τουλάχιστον 100 ευρώ ανά μέτρο, δηλαδή για δρόμο πλάτους 6 μ. το κόστος είναι 600 ευρώ και ανέρχεται στα 700 ευρώ με την τοποθέτηση. Συνεπώς, 10 σαμαράκια σε έναν και μόνο δρόμο ενδεικτικά στοιχίζουν 7.000 ευρώ. Είναι λίγα;”
Αuto Τρίτη: Το κόστος είναι σχετικό. Συγκριτικά με τις λύσεις που παρέχουν πραγματική ασφάλεια (στένωση, περίφραξη, κ.λ.π), τα σαμαράκια είναι φτηνά, ακόμη και στις τιμές που αναφέρετε. Δεδομένου τώρα πως, οι δήμοι στους δρόμους με σχολεία, παιδικές χαρές και εκκλησίες περιορίζονται σε ένα, το πολύ δύο σαμαράκια, το κόστος είναι σαφέστατα χαμηλότερο. Δε συμφωνούμε ότι τα σαμαράκια δεν προκαλούν καμία βλάβη στα αυτοκίνητα. Προκαλούν βλάβες και μάλιστα μπορεί να αποτελέσουν κίνδυνο για την υγεία των επιβαινόντων (σκεφτήκατε τι τραγικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει η διαδοχική διέλευση από σαμαράκια σε μια έγκυο γυναίκα;).

“ Η χρήση σαμαριών δεν είναι ελληνική εφεύρεση. Χρησιμοποιούνται παγκοσμίως, γιατί παντού υπάρχουν οδηγοί, που καθημερινά γίνονται αίτιοι σοβαρών ατυχημάτων μέσα στους οικισμούς.”
Αuto Τρίτη: Φυσικά και υπάρχουν στο εξωτερικό. Η ελληνική πρωτοτυπία είναι η παράνομη και αλόγιστη χρήση τους. Στο εξωτερικό, αφού όλα τα άλλα μέτρα εξαντληθούν ή υπάρχουν άλλες ανάγκες (διοχέτευση κυκλοφορίας, κ.λ.π), τοποθετούνται, τηρώντας κάθε προδιαγραφή. Εφεύρεση από το εξωτερικό είναι και οι σχολικοί τροχονόμοι, που όμως κατά την ελληνική πρωτοτυπία εισήχθησαν ως έμμισθοι των δήμων. Στο εξωτερικό είναι αποκλειστικά εθελοντές.

“Η όλη σας επιχειρηματολογία περιορίζεται στις ζημιές των οχημάτων, επομένως, κατά τη λογική σας, τα οχήματα θα πρέπει να προστατεύονται, αλλά οι άνθρωποι να χάνουν τη ζωή τους ή να τρέχουν στα νοσοκομεία, εφ' όσον τα 40 χλμ./ώρα δεν αρκούν στους οδηγούς, οι οποίοι μπροστά σε ένα φανάρι μπορούν να περιμένουν ώρες!”
Αuto Τρίτη: Το ότι τα σαμαράκια δεν προστατεύουν κανένα -τουναντίον δημιουργούν μεγαλύτερους κινδύνους- το θεωρούμε αυτονόητο. Η μείωση της ταχύτητας επιτυγχάνεται με άλλους τρόπους, που, λόγω κόστους, οι δήμοι δεν προτιμούν. Η προστασία των πεζών γίνεται με πραγματικά έργα υποδομής, όπως εξ άλλου υπαγορεύει και η σχετική νομοθεσία, η ίδια που απαγορεύει τα σαμαράκια, γιατί αυτά, όταν δεν πληρούν τις προδιαγραφές, είναι επικίνδυνα.

«Αν επιθυμούσατε να βοηθήσετε στη μείωση των ατυχημάτων, στα οποία δυστυχώς η χώρα μας πρωτοπορεί, θα μπορούσατε, σε συνεργασία με τους δήμους και όχι εναντίον τους, να αναζητήσετε τη χρυσή τομή, ώστε και οι οδηγοί να μην ενοχλούνται ιδιαίτερα και να επιτύχουμε τη μείωση των ατυχημάτων.»
Αuto Τρίτη: Τα τροχαία ατυχήματα είναι η υπ' αριθμόν 1 αιτία θανάτων στην Ελλάδα. Είναι, όμως, αυτή ακριβώς η ανευθυνότητα, η -χαριτολογώντας- λεγόμενη "ελληνική πρωτοτυπία", η έλλειψη σεβασμού στον πολίτη, που και οι δήμοι ασπάζονται και θέτουν σε κίνδυνο τους δημότες, τους οδηγούς, όλους μας. Δεν είναι τυχαίο, που η νομοθεσία αντιμετωπίζει τα σαμαράκια απαγορεύοντάς τα: Τα σαμαράκια στερούν από τους πολίτες τα μέτρα, που πραγματικά τους προστατεύουν.


Σαμαράκια



Σχόλια