Διευθυντής ΣΑΕΚ προς Σ. Ζαχαράκη: Αυθαιρεσία και αδιαφάνεια στις επιλογές Υποδιευθυντών ΣΑΕΚ






ΣΑΕΚ (Π. ΙΕΚ)
Διευθυντής ΣΑΕΚ προς Σ. Ζαχαράκη: Αυθαιρεσία και αδιαφάνεια στις επιλογές Υποδιευθυντών ΣΑΕΚ
Απουσία αντικειμενικών κριτηρίων μοριοδότησης, έλλειψη πρόβλεψης για ενστάσεις ή προσφυγές, μικρός χρόνος υποβολής αιτήσεων
20/11/2025

Ενημερώθηκε: 20/11/2025, 10:10




Η Προκήρυξη για την επιλογή Υποδιευθυντών των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) κινείται περισσότερο στα όρια της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας ενώ δυσκολεύει τις ενστάσεις και τον έλεγχο νομιμότητας.

Αυτό αναφέρει ο Διευθυντής της ΣΑΕΚ Χαλανδρίου Δρ. Ευθύμιος Λεοντίδης, σε επιστολή του προς την υπουργό Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη , κι εξηγεί γιατί:

Διατήρηση των αρεστών προσώπων: Για κάποιες Σ.Α.Ε.Κ. η προκήρυξη μπορεί να καταστεί αποτελεσματικό εργαλείο και να υποστηρίξει τον Διευθυντή μιας Σ.Α.Ε.Κ., στη διατήρηση των αρεστών προσώπων σε θέσεις ευθύνης έναντι των αρίστων και να οδηγήσει σε "προειλημμένες τοποθετήσεις", κατά το δοκούν.

Κίνδυνοι υποκειμενικότητας και μεροληψίας: Η υπερβολική βαρύτητα στην εισήγηση του Διευθυντή, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους υποκειμενικότητας και μεροληψίας, καθώς ουσιαστικά είναι αυτός που θα "προκρίνει" τον υποψήφιο με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία επιλογής να εξαρτάται καθοριστικά από τη γνώμη ενός μόνο προσώπου. Καθώς δεν υπάρχει επιτροπή μοριοδότησης, ούτε κάποια τυποποιημένη διαδικασία αξιολόγησης, ενδεχόμενες προσωπικές συμπάθειες ή αντιπάθειες δύναται να παρεισφρήσουν και να υποδαυλίσουν μία αντικειμενική διαδικασία επιλογής. Μάλιστα, αυτό επιτείνεται περισσότερο στην περίπτωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για διοικητικό έργο, όπου απουσιάζει η αναφερόμενη έκθεση αξιολόγησης του υποψηφίου από το προηγούμενο έτος, καθώς τα τελευταία χρόνια δεν προβλέφθηκε να διεξαχθεί.





Η Προκήρυξη για την επιλογή Υποδιευθυντών των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) κινείται περισσότερο στα όρια της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας ενώ δυσκολεύει τις ενστάσεις και τον έλεγχο νομιμότητας.

Αυτό αναφέρει ο Διευθυντής της ΣΑΕΚ Χαλανδρίου Δρ. Ευθύμιος Λεοντίδης, σε επιστολή του προς την υπουργό Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη , κι εξηγεί γιατί:

Διατήρηση των αρεστών προσώπων: Για κάποιες Σ.Α.Ε.Κ. η προκήρυξη μπορεί να καταστεί αποτελεσματικό εργαλείο και να υποστηρίξει τον Διευθυντή μιας Σ.Α.Ε.Κ., στη διατήρηση των αρεστών προσώπων σε θέσεις ευθύνης έναντι των αρίστων και να οδηγήσει σε "προειλημμένες τοποθετήσεις", κατά το δοκούν.

Κίνδυνοι υποκειμενικότητας και μεροληψίας: Η υπερβολική βαρύτητα στην εισήγηση του Διευθυντή, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους υποκειμενικότητας και μεροληψίας, καθώς ουσιαστικά είναι αυτός που θα "προκρίνει" τον υποψήφιο με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία επιλογής να εξαρτάται καθοριστικά από τη γνώμη ενός μόνο προσώπου. Καθώς δεν υπάρχει επιτροπή μοριοδότησης, ούτε κάποια τυποποιημένη διαδικασία αξιολόγησης, ενδεχόμενες προσωπικές συμπάθειες ή αντιπάθειες δύναται να παρεισφρήσουν και να υποδαυλίσουν μία αντικειμενική διαδικασία επιλογής. Μάλιστα, αυτό επιτείνεται περισσότερο στην περίπτωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για διοικητικό έργο, όπου απουσιάζει η αναφερόμενη έκθεση αξιολόγησης του υποψηφίου από το προηγούμενο έτος, καθώς τα τελευταία χρόνια δεν προβλέφθηκε να διεξαχθεί.

Απουσία αντικειμενικών κριτηρίων: Το επόμενο σημείο προβληματισμού αφορά στην απουσία αντικειμενικών κριτηρίων μοριοδότησης, καθώς δεν προβλέπεται βαθμολογική κλίμακα, πίνακας μορίων ή αξιολόγηση προσόντων. Με τον τρόπο αυτό μία τέτοια επιλογή η οποία στερείται αντικειμενικής αποτίμησης κρίσιμων παραμέτρων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων, δείχνει να κινείται περισσότερο στα όρια της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας ενώ δυσκολεύει τις ενστάσεις και τον έλεγχο νομιμότητας.

Έλλειψη πρόβλεψης για ενστάσεις ή προσφυγές: Ένα άλλο σημείο προβληματικής που αναδύεται από την εξέταση της παρούσας πρόσκλησης, είναι η έλλειψη πρόβλεψης για ενστάσεις ή προσφυγές, καθώς δεν αναφέρεται η δυνατότητα ένστασης κατά της επιλογής ή της εισήγησης του Διευθυντή. Ως εκ τούτου, ο υποψήφιος Υποδιευθυντής δεν έχει θεσμοθετημένο τρόπο να προσβάλει μία κρίση που δεν θεωρεί αντικειμενική, γεγονός που ελαχιστοποιεί το βαθμό διαφάνειας και δικαιώματος ακρόασης. Το γεγονός αυτό συνδέεται άμεσα και με την ασάφεια αποτίμησης των κριτηρίων σχετικά με την "διοικητική εμπειρία" και την "επιστημονική γνώση", καθώς τα απαιτούμενα προσόντα (ενότητα Β) μιλούν για "γνώση και εμπειρία σε διδακτικές μεθόδους", "ικανότητα εποπτείας", χωρίς σαφή απόδειξη ή μοριοδότηση.

Όταν δεν υπάρχει αίτηση: Περαιτέρω, δεν υπάρχει πρόβλεψη για την περίπτωση που κανείς σε μία Σ.Α.Ε.Κ. δεν υποβάλλει αίτηση. Η προκήρυξη προβλέπει διαδικασία μόνο όταν υπάρχει πίνακας υποψηφίων (Ενότητα Ε), ενώ δεν προβλέπει μηχανισμό μετακίνησης / διάθεσης προσωπικού από άλλες Σ.Α.Ε.Κ. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν υπάρξει ούτε μία αίτηση, δεν υπάρχει εναλλακτικός τρόπος κάλυψης (π.χ. αν οι νυν Υποδιευθυντές ή οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί για διοικητικό έργο δεν επιθυμούν ή δεν έχουν τα απαραίτητα προσόντα να υποβάλλουν αίτηση υποψηφιότητας). Κατά συνέπεια, η λειτουργία της Σ.Α.Ε.Κ. θα αποδυναμωθεί καθώς οι Υποδιευθυντές έχουν κρίσιμες αρμοδιότητες, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, κατά αμελή παράβαση της κείμενης νομοθεσίας.

Μικρός χρόνος υποβολής αιτήσεων: Ένα άλλο σημείο της προκήρυξης είναι ο μικρός χρόνος υποβολής αιτήσεων (19/11–28/11). Δημιουργεί εντύπωση βιασύνης, μπορεί να αποδειχθεί ανεπαρκής για τη συγκέντρωση δικαιολογητικών και μπορεί να αποκλείσει υποψηφίους λόγω πρακτικών δυσκολιών.

Ενισχύεται το πρόβλημα της υποστελέχωσής: Είναι προφανές ότι η απουσία μίας ανοικτής προκήρυξης, όπως έγινε στην περίπτωση των Διευθυντών Σ.Α.Ε.Κ., όπου έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι και μόνιμοι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι διαθέτουν αυξημένα, τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, τα οποία μοριοδοτούνται και αποτιμούνται, δεν συνδράμει στην εύρυθμη λειτουργία των Σ.Α.Ε.Κ., δεν δημιουργεί ποιοτική "δεξαμενή στελεχών" ενώ αντιθέτως δημιουργεί ή επιτείνει ανισότητες μεταξύ των Σ.Α.Ε.Κ. και δυνητικά ενισχύει το πρόβλημα της υποστελέχωσής τους.

Από τα παραπάνω, τονίζει προς την υπουργό Παιδείας ο Διευθυντής της ΣΑΕΚ Χαλανδρίου, διαφαίνεται ότι η τρέχουσα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωση με επιλογή θέσεων Υποδιευθυντών Σ.Α.Ε.Κ.:

1. προκαλεί αποκλεισμό των δημοσίων υπαλλήλων εκτός Σ.Α.Ε.Κ., αφού επιτρέπει υποψηφιότητα μόνο σε όσους υπηρετούν ήδη εντός της συγκεκριμένης Σ.Α.Ε.Κ., με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η αρχή της ίσης πρόσβασης σε δημόσιες θέσεις ευθύνης για ένα εξωτερικό υποψήφιο, ο οποίος στερείται το δικαίωμα αξιοποίησης των προσόντων του.

2. οι Σ.Α.Ε.Κ. "γκετοποιούνται", καθίστανται να λειτουργούν ουσιαστικά ως "κλειστές δομές", αφού μόνο όσοι βρίσκονται ήδη μέσα μπορούν να εξελιχθούν. Ως αποτέλεσμα, υποβαθμίζεται η ποιότητα των διοικητικών στελεχών των Σ.Α.Ε.Κ., αφού θέσεις ευθύνης καταλήγουν σε προσωπικό που μπορεί να μην έχει αντίστοιχα διοικητικά προσόντα ενώ αποκλείονται άτομα σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, που ενδεχομένως διαθέτουν μεγαλύτερη διοικητική εμπειρία.

3. δεν αντιμετωπίζει την υποστελέχωση, καθώς δεν προσθέτει κανέναν νέο εργαζόμενο, αλλά μετακινεί έναν ήδη υποστελεχωμένο πόρο από μία θέση σε άλλη, επιδεινώνοντας το πρόβλημα.

4. παραβιάζει την αρχή της αξιοκρατίας, αφού η επιλογή δεν γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων ή μοριοδότησης αλλά με κριτήρια "τοπικά", μόνο από όσους ήδη υπηρετούν σε μία συγκεκριμένη Σ.Α.Ε.Κ. Δυστυχώς από τις εποχές του «σκληρού ΑΣΕΠ» που ευαγγελιζόταν κάποτε ο νυν πρωθυπουργός, φαίνεται ότι πισωγυρίζουμε στις αλήστου μνήμης, ασπρόμαυρες εποχές, του «διαχρονικού Μαυρογιαλούρου».

Εν κατακλείδι, σημειώνει ο Ευθύμιος Λεοντίδης προς την Σοφία Ζαχαράκη,η παρούσα πρόσκληση χρήζει απόσυρσης και ριζικής αναθεώρησης καθώς:

αντίκειται στην αρχή της ισότητας
αντίκειται στην αρχή της αξιοκρατίας,
αποκλείει τη διαλειτουργικότητα και κινητικότητα της Δημόσιας Διοίκησης,
ενισχύει την υποστελέχωσή των Σ.Α.Ε.Κ.,
και εν τέλει υπονομεύει την αποτελεσματική τους λειτουργία σε μια περίοδο που ο ρόλος
τους είναι πιο κρίσιμος από ποτέ,
παρέχοντας αφορμή και άλλοθι, σε αυτούς που επιβουλεύονται περαιτέρω συγχωνεύσεις και υποβάθμιση του θεσμού των Σ.Α.Ε.Κ. και κατ' επέκταση του υπέρτατου αγαθού της Δημόσιας Εκπαίδευσης.

Πηγή: https://www.esos.gr/arthra/96386/dieythyntis-saek-pros-s-zaharaki-aythairesia-kai-adiafaneia-stis-epiloges



Σχόλια